Jos Nieuwenhuis


(Her)bruikbaarheid van services

Eén van de belangrijkste eigenschappen van Service Oriented Architecture is de herbruikbaarheid. Herbruikbaarheid impliceert dat je rekening moet houden met verschillende situaties. Hoe doe je dat? Hoe voorkom je dat je te veel functionaliteit bouwt welke in de praktijk niet gebruikt gaat worden? Hoe kun je rekening houden met toekomstig gebruik?

Het antwoord op deze vragen krijg je door het ontwikkelproces op de juiste manier te structureren. Dus niet zomaar iets gaan bouwen en hopen dat het voorziet in een behoefte. Nee, een zorgvuldige analyse is vereist. Het doel moet altijd zijn: hoe kun je een product (service) ontwikkelen met maximale meerwaarde voor de organisatie. Naar mijn mening moet je niet te veel kijken naar de toekomst. Wat je ontwikkelt moet nu meerwaarde bieden. Niemand kan de toekomst voorspellen. Je zou dus niet te veel tijd moeten besteden aan functionaliteit die niet direct gebruikt gaat worden. Dit is duur en eigenlijk verloren tijd.

Vantevoren moet je begrijpen wie de doelgroep is en wat deze doelgroep nodig heeft. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als het ontwerpen van (industriële) producten. Ook hiervoor maak je een grondige analyse van bedrijfsdoelstellingen, bedrijfsprocessen, doelgroepen en analyse van concurrerende producten. Marktonderzoek kan hiervoor heel nuttig zijn. In het geval van SOA werk je meestal binnen een organisatie. Dit maakt marktonderzoek een stuk eenvoudiger. Je hoeft namelijk niet meer anoniem te werken en kunt rechtstreeks naar mensen toe stappen.

Datum: 23 oktober 2009 - SOA

Geen reacties

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.